Nowe oznaczenia dokumentów
- 15 czerwca 2017 r. nastąpiła zmiana logotypów Funduszy norweskich i EOG.
- Okres przejściowy potrwa do 31 października 2017 r.
- Pełna identyfikacja wizualna będzie gotowa na początku lipca 2017 r. natomiast nowy podręcznik komunikacji i projektowania zostanie opublikowany pod koniec sierpnia 2017 r.
- Aktualna pozostaje zasada, że jeśli projekt finansowany jest jedynie np. z funduszy EOG, należy stosować tylko logo funduszy EOG (analogicznie w przypadku funduszy norweskich). Jeśli projekt jest finansowany z obydwu funduszy, oba loga powinny być używane.
Logotpy do pobrania
Pobierz logotypy dla Funduszy norweskich
Wzory materiałów
Podręcznik (wersja angielska)
Communication and Design Manual EEA and Nonvay Grants 2014-2021
Informacja i promocja - zasady obowiązujące do czerwca 2017 r.
Zgodnie z Regulacjami ws. wdrażania funduszy norweskich i EOG, podmioty zaangażowane w implementację tych środków mają obowiązek prowadzenia działań informacyjno-promocyjnych.
Załącznik nr 4 do Regulacji „Wymogi dotyczące Informacji i Promocji” precyzuje szczegółowo wymagania w tym zakresie. Dodatkowo, „Podręcznik Komunikacji i Identyfikacji Wizualnej” zawiera porady i praktyczne wskazówki na temat sposobu prowadzenia działań informacyjno-promocyjnych. Ponadto, dla Operatorów przygotowano „Wskazówki ws. przygotowania Planu Komunikacji”.
- Wymogi dotyczące informacji i promocji (załącznik nr 4 do Regulacji) (PDF 83 KB)
- Podręcznik Komunikacji i Identyfikacji Wizualnej wraz z Wymogami dotyczącymi informacji i promocji (PDF 4,6 MB)
- Wskazówki dla Operatorów ws. przygotowania Planu Komunikacji (PDF 77 KB)
Logotypy - nieaktualne
UWAGA: Jeśli projekt finansowany jest jedynie np. z funduszy EOG, należy stosować tylko logo funduszy EOG (analogicznie w przypadku funduszy norweskich). Jeśli projekt jest finansowany z obydwu funduszy, oba loga powinny być używane.
Logotypy można umieszczać w kolorach: czerwony i niebieski lub czarny i szary, ewntualnie białe na czarnym tle.
Wzory materiałów informacyjno-promocyjnych
Biuro Mechanizmów Finansowych przygotowało wzory materiałów informacyjnych i promocyjnych, które mogą być bezpośrednio wykorzystane przez grafików. Ma to na celu ułatwienie prowadzenia działań promocyjnych. Ponadto, ma to zapewnić spójność przekazu i sprawić, iż odbiory zewnętrzni - dzięki jednolitym projektom graficznym - będą automatycznie kojarzyć te materiały z funduszami norweskimi i EOG.
Wzory materiałów publikowane są także na stronie Biura Mechanizmów Finansowych w sekcjach "Communications" i "Templates".
Tablice informacyjne
Podręcznik Komunikacji i Identyfikacji Wizualnej nie narzuca z góry rozmiaru tablicy informacyjnej. Należy dobrać taki rozmiar, aby jak najlepiej służył promocji projektu. Należy upewnić się, aby informacje umieszczane na tablicy były podane w przystępny sposób. Ponadto, należy zwrócić uwagę, aby przesadnie nie zapełnić tablicy tekstem. Logo beneficjenta oraz logo funduszy norweskich i EOG muszą być widoczne. Należy również zamieścić informacje o celach projektu lub o beneficjentach ostatecznych. Ponadto, należy podać informacje o podmiocie realizującym projekt oraz o wartości dofinansowania (kwota oraz cel, na jaki zostanie przeznaczona).
Wzór tablic informacyjnych (PDF 255 KB)
Paleta kolorów
W celu osiągnięcia spójności wizualnej przekazu związanego z projektami o zbliżonej tematyce w różnych państwach - beneficjentach, opracowana została paleta kolorów dla poszczególnych obszarów tematycznych. Choć nie jest to obowiązkowe, zaleca się stosowanie koloru przypisanego danemu programowi lub projektowi. Informacje techniczne odnoszące się do kolorów zostały przedstawione w Podręczniku Komunikacji i Identyfikacji Wizualnej.
Paleta kolorów (PDF 26 KB)
Tablice pamiątkowe
Istnieją trzy wersje tablic pamiątkowych - w zależności od źródła finansowania projektu (fundusze norweskie, fundusze EOG, lub fundusze norweskie i EOG). Tablice mogą być wykonane na bazie aluminium lub z tworzywa sztucznego (plastik) lub innego odpowiedniego materiału o minimalnej żywotności pięciu lat. Informacje techniczne odnoszące się do tablic pamiątkowych zostały przedstawione w Podręczniku Komunikacji i Identyfikacji Wizualnej.
Wzór tablic pamiątkowych (PDF 40 KB)
Łuk
Łuk jest opcjonalnym elementem graficznym, z którym można się spotkać na większości zaproponowanych szablonów. Łuk jest dostępny w programie InDesign, więc kolory łuku mogą być zmieniane bez konieczności korzystania z innego programu.
Łuk (PDF 624 KB)
Plakat
Plakaty mogą występować w dwóch rodzajach - jako zilustrowanie projektu lub jako forma prezentacji najważniejszych informacji o projekcie. Więcej informacji na ten temat można znaleźć w Podręczniku Komunikacji i Identyfikacji Wizualnej.
Wzór plakatów (PDF 146 KB)
Prezentacja w programie Power Point
Jest to wzór prezentacji w programie PowerPoint. Logotypy funduszy norweskich i EOG powinny być umieszczone po stronie prawej nad krzywą (łukiem), podczas gdy logo beneficjenta / Operatora powinny być umieszczone po lewej stronie.
- Prezentacja - łuk jako pierwszy slajd (wysoka rozdzielczość) (PPT 1,82 MB)
- Prezentacja - mapka jako pierwszy slajd (wysoka rozdzielczość) (PPT 1,84 MB)
- Prezentacja - mapka jako pierwszy slajd (niska rozdzielczość) (PPT 272 KB)
- Prezentacja - łuk jako pierwszy slajd (niska rozdzielczość) (PPT 212 KB)
Raport
Wzór raportu jest polecany przy przygotowywaniu materiałów na zakończenie projektu / programu - w celu prezentacji osiągnięć. Ponadto, wzór raportu może być również wykorzystywany w celu informowania o stanie zaawansowania projektu / programu.
Wzór raportu (PDF 94 KB)
Broszura 18x18 cm
Broszura w formacie 18 x 18 jest polecana przy przygotowywaniu materiałów typowo promocyjnych. Może też być stosowana jako materiał informacyjny podczas wydarzeń informacyjno-promocyjnych, np. ważnych spotkań (do zilustrowania kluczowych działań w projekcie / programie).
Wzór broszury (PDF 110 KB)
Ulotka A5
Ulotka służy przedstawieniu najważniejszych informacji o projekcie / programie.
Wzór ulotki (PDF 127 KB)
Newsletter
Biuletyny wykorzystywane są do informowania partnerów projektu / programu oraz zainteresowanych stron o stanie zaawansowania projektu / programu.
Wzór newslettera (PDF 95 KB)
Roll-up
Banery w formie roll-up’ów mogą być wykorzystane podczas konferencji lub umieszczone w budynku biurowym w widocznym miejscu.
Standardowy format to ok. 800 x 2000 mm, choć szerokość może dochodzić nawet do ok. 1200 mm.
Wzór roll-up (PDF 222 KB)
Naklejka
Istnieją trzy wersje naklejek - w zależności od źródła finansowania projektu (fundusze norweskie, fundusze EOG, lub fundusze norweskie i EOG). Powinny być wydrukowane na samoprzylepnych arkuszach. Rozmiar: 100 x 55 mm.
Wzór naklejki (PDF 25 KB)
Typografia
Daxline Pro jest nowoczesną czcionką i wersją ‘OpenType’ oryginalnej czcionki Daxline. Doskonale nadaje się do tworzenia publikacji. Daxline Pro zawiera wszystkie znaki w różnych językach krajów Unii Europejskiej, bez znaczenia czy jest to cyrylica, alfabet grecki, czy łaciński. Większość grafików ma do niej dostęp. W przypadku braku czcionki Daxline Pro zaleca się stosowanie czcionki Verdana.
Wzór typografii (PDF 42 KB)
Video
Jest to szablon, który można wykorzystać przy produkcji materiałów audiowizualnych. Są to plansze, które mogą być umieszczone na początku bądź na końcu filmu, spotu itp.
Kolor krzywej powinien być czerwony lub być jednym z kolorów z palety barw.
Wzór video (PDF 177 KB)
Strona internetowa
Istnieje wiele prostych rozwiązań dla tworzenia strony internetowej. Można też skorzystać z profesjonalnej pomocy. Ważne jest, aby zarejestrować domenę i znaleźć dostawcę usług hostingowych dla swojej witryny. Należy pamiętać, aby zachować prostotę i zamieszczać ważne informacje w taki sposób, aby można było łatwo do nich dotrzeć. Powinno unikać się elementów flash’owych oraz ruchomych grafik, ponieważ mogą one irytować odwiedzających stronę. Należy używać standardowych czcionek takich jak Arial, Verdana czy Times New Roman. Ułatwi to korzystanie ze strony przez użytkownika.
- Strona internetowa - strona główna (PDF 313 KB)
- Strona internetowa - schemat (PDF 78 KB)
- Poprzednia
- Drukuj
- Powrót
- Wypowiedz się